Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Moet er een wet komen voor verplichte orgaandonatie=

  • Inge

    Wat vinden jullie? Moet er een wet komen waarin staat dat iedereen automatisch orgaandonor is, tenzij hij of zij een formulier invuld waarin duidelijk staat dat hij/zij dit absoluut niet wil?

  • Mo

    Ik vind van wel.

    Mits je inderdaad maar ergens kunt laten vastleggen dat je niet wil.

  • Lila

    Nee absoluut niet!

    Zou te gek voor woorden zijn dat ik mijn wens vast moet laten leggen.

    Een kaartje met de wens dat je wel je organen af wilt staan is voldoende.

  • Joanne

    Ik twijfel tussen het een en het ander.

    Het is natuurlijk zo, dat er in Nederland te weinig orgaandonoren zijn. De huidige wachttijd voor een nierdonatie, is tegenwoordig 4.5 jaar. Bij het verplichten van donatie van organen, zou dit dus veel korter zouden worden. Dat is dan wel weer positief.. In België heeft men al zo'n wet, en daar is de wachttijd veel korter. Het werkt dus wel!

    Een nadeel is echter, dat sommige mensen gebonden zijn aan bijvoorbeeld religie of levensbeschouwing, en zich daarom tegen deze wet verzetten, omdat dit een wet is, waartegen zij principiële bezwaren hebben. Die bezwaren moet je dan wel in acht nemen, vind ik. Het is toch hoop ik niet de bedoeling van de overheid, dat ze mensen na hun dood willens en wetens hun organen afpakken. Ik denk niet dat we daar de overheid voor aangesteld hebben.

    Bovendien: Doktoren hebben tot nu toe ook nog steeds gebruik kunnen maken van ‘gegeven’ organen, Waarom zou dat nu ineens moeten veranderen? Dat is dan toch niet nodig?

    Nog een ding, artsen gaan, in mijn mening, volledig voorbij aan de ontzettend grote waarde die organen hebben. Zij moeten voor alles nagaan of de patiënt dit nodig heeft, en of er geen ernstig ziekeren zijn, die dit nodig zouden kunnen hebben. Dus vooral eerst overweging!!!

    'k Hoop dat ik mijn mening in het bovenstaande genoeg duidelijk heb gemaakt. Denk nu niet, dat ik tegen ben, ik twijfel. Ik vind de wet zeker goede aspecten hebben, zoals het dus verkorten van wachtlijsten etc, maar we moeten we rekening houden met de eventuele bezwaren van burgers!

    Tot reagerens, Joanne

    Inge schreef:

    >

    > Wat vinden jullie? Moet er een wet komen waarin staat dat

    > iedereen automatisch orgaandonor is, tenzij hij of zij een

    > formulier invuld waarin duidelijk staat dat hij/zij dit

    > absoluut niet wil?

  • H.

    Ik vind dat het niet verplicht moet zijn, omdat er natuurlijk mensen zijn die geen orgaandonor worden vanwege hun geloof o.i.d.

    Maar er moeten zeker meer orgaandonoren komen en daarom lijk het mij een goed idee dat als je orgaandonor bent, dat je dan voorrang krijgt bij orgaandonaties.

    Hierdoor moeten gelovigen een keuze maken wat ze belangrijker vinden. Maar ook niet-gelovigen zullen gaan nadenken over hun toekomst, als ze ooit een ziekte krijgen.

    Groeten H.

  • Job te Pas

    Als je ziet dat er 200 nierpatienten per jaar de wachtlijst niet overleven en dat

    *Opvolgende regeringen en kamermeerderheden oplossingen slechts voor zich uitschuiven.

    *De Nierstichting Nederland en de Nierpatienten Vereniging Nederland hun 14 miljoen euro per jaar uit de collectebus maar liever aan eigen management en andere bijzaken besteden (o.a. aan de kunstnier die pas over minstens 15 jaar voldoende uitontwikkeld is)

    dan geldt het volgende gedichtje:

    De een vlucht hier,

    de ander daar.

    Maar voor de 200 zonder nier

    staat de dodentrein weer klaar

    En dan blijkt actie hoog nodig om de patienten van NU te helpen, immers we kunnen deze lamlendigheid toch verder niet aanzien? De initiatiefgroep Nieuwe Nier »NU« heeft de volgende website om te discussiëren opengesteld:

    http://niertekoop.blogspot.com/

    En daar zit dan ook de escape-mogelijkheid om via “koop en verkoop van nieren” toch te kunnen overleven ook in. Maar uitsluitend zolang er geen vraag-dekkend systeem operationeel is in Nederland..

    Job te Pas

    Nieuwe Nier »NU«

  • jannine

    mee eens

    maar niet iedereen is daar voor uit verschillende redenen

  • hjvl

    Beter zou zijn als ze niet meer rekening zouden houden met de wens van de nabestaanden.

    Heb je je eigen aangemeld als donor dan ben je donor en dan moet niet tante truus of broer henk het tegen kunnen houden.

    Nu komt het wel erg vaak voor dat de nabestaanden geen rekening met de wens van de overledenen houden en het transplanteren niet door gaat.