Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Gebruik van personen in belang van andere personen?

  • VU studenten

    Hallo allemaal,

    wij zijn bezig met een werkgroep waarin we de volgende vraagstelling moeten beargumenteren: Is het ethisch verantwoord om personen te gebruiken in het belang van het leven van andere personen?

    Als voorbeeld wil ik een meisje (nog geen 1 jaar oud) geven die heel ernstig ziek is en zelf niet meer over haar leven kan beslissen. Haar ouders willen graag dat dit kindje, die niet lang meer te leven heeft, haar organen mag afstaan om zo andere kinderen te kunnen helpen. Dit zou betekenen dat dit kindje moet overlijden op onnatuurlijke wijze omdat de organen anders zouden verslechteren. Doktoren waren het hier niet mee eens. Het kindje is in leven gehouden en de donororganen zijn bij overlijden afgekeurd door verslechtering.

    Wij zouden willen weten of er mensen zijn die hier een mening over hebben, of ons eventueel meer informatie kunnen verschaffen.

    Ook zouden wij willen weten hoe jullie denken over het eventueel klonen van embryonale stamcellen. Uit deze cellen kan elk wenselijk orgaan gekweekt worden. Deze cellen zijn echter wel het beginstadium van een menselijk leven. Vindt u het ethisch verantwoord om met dit soort onderzoeken verder te gaan?

    Laat het ons weten want het lijkt ons een hele interressante discussie.

    Groetjes VU-studenten Pedagogische Wetenschappen

  • Marloes

    Hoi meiden,

    In het voorbeeld van het meisje wat jullie noemen vind ik het verantwoord om het meisje vroegtijdig te laten overlijden. Het is zeker dat zij komt te overlijden en er wordt een ander leven mee gered. Omdat het in het voorbeeld niet gebeurd is, kunnen er, om maar heel rationeel te spreken, twee mensen zijn overleden ipv één. Het is alleen erg moeilijk bij dit soort kwesties om gewoon je verstand te volgen. Overal uit de maatschappij zal kritiek komen, al is het alleen maar omdat je een onschuldig kind van het leven beroofd (want dat is in feite zo, ook al zou het toch al overlijden). Het is dus heel makkelijk om een mening te vormen door gewoon de voor- en nadelen tegen elkaar op te wegen, maar zo zal het nooit gaan. Wetten die dit soort beslissingen makkelijker kunnen maken, zijn amper te ontwerpen omdat iedere situatie verschillend is. Ik vind het ook een heel interessante discussie. En ik denk dat het ook altijd een discussie zal blijven…

    Over het klonen van stamcellen wil ik me graag een volgende keer uitlaten. Moet nu helaas weer gaan. Doeg!

    Groetjes, Marloes