Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

wie op de lijst?

  • Hoi,

    Weet iemand waar ik de slectiecriteria kan vinden voor orgaanontvangers?

    Las ergens dat iemand geen orgaandonatie zou krijgen omdat de medicatie die deze persoon kreeg voor zijn psychiatrische aandoening niet samen zou kunnen met immunosupressiva, wat ik niet terug kan vinden in de info die ik inmiddels heb gelezen. Ik vermoed dus sterk dat er hier andere bezwaren (terecht of onterecht) in het spel zijn. Is b.v. alleen een gerede angst voor medicatie-ontrouw na de transplantatie genoeg om iemand niet op de lijst te zetten?

    Groeten Té (die zonder problemen levende donor wil zijn, maar ja dat mag dus weer niet, alsof je iemand goed moet kennen om uit louter altruïstische overwegingen iets van JEZELF wilt afstaan. Zelfbeschikkingsrecht, ja, ja).

  • Mo

    Bij de diverse transplantatiecentra staan er protokollen op de websites. In ieder geval is dat bij het LUMC wel zo.

    Dit soort afwegingen staan daar echter niet in. Dat doen de artsen. Wel staan de medicijnen erin (Prograft/tracomolis, Cellcept, en Prednisolon). Die kun je googelen en in de bijsluiters kijken of er een contra-indiactie in staat.

    Succes!

  • femke

    Je komt pas op de lijst voor donornieren als je dialyseerd. Dat heb ik kunnen omzeilen doordat mijn vriend een nier aan mij gaf.

    Toen ik in het ziekenhuis lag hoorde ik een verhaal over iemand die anoniem een nier gaf. Dit omdat hij van plan was om zijn nier te schenken aan iemand die voortijdig overleed. Hij wou toen heel graag zijn nier aan iemand anders schenken, dus hebben ze een ideale match gevonden.

    Als je echt wil kan het dus wel. Je moet het echter met de juiste bedoelingen doen, daarom moet je het waarschijnlijk anoniem doen. Dit om financiele beweegredenen uit te sluiten e.d.

    groetjes, femke

  • hjvl

    Ook kijken ze hoe hoog het risico is dat jezelf nierpatient wordt

    Een hoop mensen hebben op latere leeftijd een verminderde nierfunctie, hier hoeven ze niets van te merken door de overvloed aan capaciteit (2 nieren, ze zitten er niet voor niets).

    Meestal gaan ze dan ook dood van ouderdom of in iedergeval aan wat anders dan de nier problemen.

    Haal je nu 1 van de nieren weg dan kun je goed met 1 nier verder leven.

    Je hebt dan alleen wel een verhoogde kans op problemen op latere leeftijd.

    Helemaal als die laatste nier er vroegtijdig mee stopt.(voordat je dood gaat)

    Door diabetes, ongeluk, slechte leef gewoonten, etc.

    Mensen met financiële problemen leven vaak niet zo gezond.

    Veel stress, ongezond eten, weinig slaap, etc.

    Het lichaam lijdt daaronder….